Matkatoimistosta pankin kautta Kiramille
Maarit Pihko on tehnyt pitkän työuran asiakaspalvelun parissa. ”Toinen haaveammateistani oli matkatoimistovirkailija ja sitä työtä teinkin yli 15 vuotta. Matkatoimistosta siirryin pankkialalle ja siellä työskentelin yli 10 vuotta. Matkailu on aina kiinnostanut minua ja erityisesti Italia on lähellä sydäntäni. Olen käynyt siellä monet kerrat ja aina löytyy uutta nähtävää ja uusia paikkoja, joissa haluaa käydä. Kansalaisopistossa olen opiskellut Italian kielen alkeita, joten hiukan ymmärrän kieltä”, Maarit kertoo.
Kuinka hän sitten päätyi Kiramille töihin? ”Olin ollut töissä jo pitkään pankissa ja halusin vielä jotain uutta työuralle. Päätin lähteä opiskelemaan ja syksyllä 2019 jäin opintovapaalle. Aloitin opinnot liiketoiminnan ammattitutkintoa varten suuntautumisvaihtoehtona kansainvälisen kaupan parissa toimiminen”, Maarit selittää. Hän tuli Kiramille työharjoitteluun syyskuussa 2020, jonka aikana hänelle tarjottiin vakituista työpaikkaa. ”Jo heti alussa tunsin, että Kiramilla on hyvä fiilis ja rento ilmapiiri ja viihdyin todella hyvin. Irtisanouduin silloisesta työpaikastani ja tammikuussa 2021 aloitinkin vakituisena työntekijänä vientimyyjänä.”
Maarit osaa puhua englantia, ruotsia ja saksaa. Englannin kieltä tulee käytettyä päivittäin, kun hänen vastuualueitaan ovat Bulgaria, Romania, Slovakia, Slovenia, Tanska, Tsekki ja Unkari. ”Markkinat monissa omissa maissani ovat melko uudet kylpytynnyreille joten haastetta riittää tuoda tuotetta tunnetuksi. Tietoisuus kylpytynnyreistä tosin lisääntyy näissäkin maissa koko ajan ja se on melko uutta ja eksoottista heille”, Maarit selostaa työkuvioitaan. Itse hän tykkää siitä, että uusia asioita tulee vastaan joka päivä. ”Koko ajan oppii uutta ja haastavia työtehtäviä tulee lähes päivittäin”.
Tavanomainen työpäivä alkaa sillä, että Maarit lukee ensimmäiseksi tulleet sähköpostit ja vastailee niihin. Hän tekee tarjouspyyntöjä, hoitaa tilauksia ja käsittelee reklamaatioita. Asiakkailta tulee myös kaikenlaisia kysymyksiä ja selvitettäviä asioita, joita hän selvittää ja joihin hän vastailee. ”Hoidan myös tavaroiden lähetyksiä ulkomaille, tilaan rahdit ja teen rahtikirjat. Pidän yhteyttä jälleenmyyjiin. Yhdessä muiden myyjien kanssa mietitään erilaisia markkinointitoimenpiteitä”, Maarit sanoo.
Kun Maaritilta kysytään, mikä hänen työssään on mukavaa, hän hymyilee: ”Kaikki, erityisesti mahtavat työkaverit! Meidän työyhteisö on todella mahtava, rento ja iloinen sekä välittävä. Työmoraali on korkea ja jokainen tekee parhaansa ja kantaa vastuun hommistaan. Työkavereilta saa aina apua ja neuvoja kaikissa tilanteissa. Ja vaikka olisi kiire, niin silti huumori kukkii.” Myös itse työ on kivaa. ”Saa olla tekemisissä ihmisten ja asiakkaitten kanssa. Työ on vaihtelevaa ja samanlaista päivää ei ole koskaan.”
Aloittavalle Kirami-jälleenmyyjälle Maarit antaisi vinkiksi, että tärkeää on positiivinen ja innostunut asenne sekä kiinnostus hyvinvointiin. ”On myös eduksi, mikäli on omakohtaisia kokemuksia paljuilusta, silloin ymmärtää miten hieno keksintö palju on. Meiltä myyjiltä saa aina apua ja neuvoja kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin, joten rohkeasti kannattaa kysyä, oli asia sitten mikä vaan. Yhdessä näitä hommia tehdään.” Myös aloittelevalle viennin myyjälle Maarit kertoisi, että asenne ratkaisee. ”On tärkeää olla kiinnostunut asiakkaista ja palvella heitä ystävällisesti ja ihmisläheisesti.”
Lukeminen, ulkoilu ja talvisaikaan hiihto ovat Maaritille rakkaita harrastuksia. Lisäksi hän tykkää käydä konserteissa ja keikoilla sekä matkustella. Kotoa löytyy sekä sisä- että ulkosauna. ”Pojallani on palju, eli kokemusta paljuilusta löytyy”, Maarit kertoo. Varsinaisia saunaperinteitä hänellä ei ole muita kuin tietysti joulusauna sekä juhannussauna. ”Saunomme aika usein, etenkin kesäaikana ulkosauna lämpiää useamman kerran viikossa.”