Sauna from Finland vie saunaelämyksiä maailmalle
Kuvat Sauna from Finland: Anna Ruotanen
Suomalainen saunaelämys maailmankartalle
Kirami liittyi vuoden alussa suomalaista saunaelämystä maailmalla markkinoivaan Sauna from Finland – yritysverkostoon. Verkosto vie eteenpäin suomalaisen saunan sanomaa ja elämyksellisyyttä. Jäsenyritysten tuotteet pääsevät osaksi saunakulttuuria ja saavat kansainvälistä näkyvyyttä. Kiramille verkoston jäsenyys tuo mahdollisuuksia sekä kotimaan että ulkomaan myynnin laajentamiseen.
– Sauna from Finlandin missiona on rakentaa maailman parhaita saunaelämyksiä. Haluamme, että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus kokea aidon suomalaisen saunan terveyshyödyt ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tuovat vaikutukset. Korjaamme saunaan liittyviä väärinkäsityksiä ja uudistamme samalla suomalaisen saunan brändiä. Puhumme saunomisesta saunaelämyksenä, ja se avaa uusia ajatuksia monille suomalaisillekin, kertoo Sauna from Finlandin viestintäpäällikkö Elina Heininen.
Heinisen mukaan saunaelämys on saunomista uudella tasolla: se kunnioittaa perinteitä, on mieleenpainuva, positiivinen ja saunojalle ainutlaatuinen, hyvinvointia lisäävä kokemus.
– Suomalainen saunaelämys on kokonaisvaltainen ja moniaistinen kokemus. Se ottaa huomioon sen, mitä saunomisessa tapahtuu: ennen saunaa rauhoitutaan, valmistellaan saunaa, jätetään teknologia pukuhuoneeseen. Itse saunassa heitetään löylyä, rentoudutaan, voidaan käyttää saunatuoksuja, ehkä uidaan ja käydään paljussa, vilvoitellaan ulkona. Saunan jälkeen taas voidaan syödä ja seurustella. Tätä kokonaisvaltaisuutta haluamme viestiä eteenpäin.
Suomalainen sauna kiinnostaa maailmalla
Verkoston visiona on olla halutuin sauna-asiantuntijakumppani maailmalla.
– Ihmiset hakevat jatkuvasti uusia tapoja pitää huolta kehon ja mielen hyvinvoinnista arjessa. Suomalainen saunaelämys on tähän loistava ratkaisu – se kiinnostaa ihmisiä etenkin tällä hetkellä. Sauna tarjoaa paikan hiljentymiselle, rauhoittumiselle, hälisevän maailman poissulkemiselle, ja sillä on monia tieteellisesti tutkittuja terveysvaikutuksia. Kun koronapandemia sulki maailman, kotisaunojen rakentaminen lähti Suomessa ja esimerkiksi Saksassa merkittävään kasvuun juuri siksi, että ihmiset halusivat panostaa omaan hyvinvointiinsa entistä enemmän.
– Varmasti myös suomalaisen saunan nimitys Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle edesauttoi kiinnostusta saunomista kohtaan. Tunnustus vahvistaa Suomen asiaa saunan asiantuntijamaana. Ihmiset haluavat aitoja ratkaisuja eivätkä tyydy enää halpoihin kopioihin tai niin sanottuihin ”suomalaisiin saunoihin”, jotka ovat epämukavan kuumia, kuivia ja löylyttömiä tai päinvastoin niin viileitä, että saunassa istutaan vaatteet päällä ennen kuntosalitreeniä, luetaan lehtiä ja selataan kännykkää, Heininen sanoo.
Jäsenyrityksille näkyvyyttä verkoston kautta
Verkosto markkinoi globaalisti suomalaista saunaelämystä.
– Pyrimme tavoittamaan sauna- ja hyvinvointialan ihmisiä ja yrityksiä ympäri maailmaa. Pääfokuksemme on tällä hetkellä Saksassa ja saksankielisessä Euroopassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa ja Iso-Britanniassa. Lisäksi edistämme saunaelämyksen näkyvyyttä ja elämysten lisääntymistä Suomessa erilaisilla toimenpiteillä.
Verkoston kautta yritykset saavat näkyvyyttä tuotteilleen.
– Yritykset saavat tuotteensa osaksi saunaelämystarinaa, suurempaa kokonaisuutta, elämyksellisyyttä, joka tekee tuotteista ja palveluista vieläkin houkuttelevampia. Ideana on yhdistää erilaisia tuotteita saunakulttuuriin. Verkoston jäsenet näkyvät some- ja verkkosivuviestinnässämme ja yritykset pääsevät myös osaksi kotimaisia ja kansainvälisiä tapahtumiamme sekä esimerkiksi yhteisosastoja kansanvälisillä messuilla.
Sauna from Finlandin verkosto maailmalla on kattava.
– Meillä on laajat kansainväliset verkostot ja jo yli 20 ulkomaista jäsenyritystä. Nämä jäsenyritykset jälleenmyyvät suomalaisia saunaan liittyviä tuotteita ja edistävät omassa kotimaassaan aitoja suomalaisia saunaratkaisuja. Olemme myös aktiivisesti yhteydessä yrityksiin, Elina Heininen kertoo.
Apua vientiin
Kiramille Sauna from Finlandin jäsenyys antaa mahdollisuuden kertoa saunomisen ja kylpemisen muodostavasta yhteisestä elämyksestä. Kirami toivoo Sauna from Finland -verkostolta myös apua vientiin ja kansainväliseen markkinointiin.
– Meillä on tavoitteena yhä laajentaa paljujen ja saunojen myyntiä kotimassa ja ulkomailla. Verkostolla on hyviä kansainvälisiä kontakteja ja näkyvyyttä maailmassa, ja tästä on varmasti apua meille, kertoo Kiramin toimitusjohtaja Mika Rantanen.
– Verkosto on luonut itselleen hyvät yhteydet maailmalla – tämä helpottaa meidän työtämme, kun aivan kaikkea ei tarvitse tehdä itse alusta.
Voit tutustua Sauna from Finland -verkostoon tarkemmin nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa:
FB IG Twitter Linkedin Youtube Pinterest
Bastutraditionen som det första finländska kulturarvet i Unescos förteckning över immateriellt kulturarv
Wellbeing before, during and after sauna