Saunakulttuurille riittää tilausta
Suomalainen saunaelämys maailman maineeseen
Suomalaisyritysten välinen yhteistyö luo kansainvälisillä markkinoilla uusia liiketoimintamahdollisuuksia poikivia synergiaetuja, joista hyötyy koko Suomi-brändi.
Sauna- ja kylpemiskulttuuri ovat kansainvälisillä markkinoilla kovassa nosteessa, mutta autenttinen suomalainen saunaelämys on maailmalla vielä melko tuntematon käsite. Tarvitaan tietoisuuden lisäämistä suomalaisista saunaperinteistä ja kotimaisten toimijoiden laadukkaasta osaamisesta, jotta suomalaisyritykset saavat oman siivunsa kasvavien saunamarkkinoiden kakusta. Business Finland auttaa kotimaisia saunapalveluita ja -tuotteita valmistavia yrityksiä yhdistämään voimansa vientimarkkinoiden valloittamiseen.
– Suomalainen saunaosaaminen on aivan omaa luokkaansa, ja sille olisi kysyntää maailman mittakaavassa huomattavasti nykyistä enemmän. Vahvistamalla suomalaista saunabrändiä kotimaisilla yrityksillä on mahdollisuus saada jalansijaa suuriinkin projekteihin kansainvälisillä markkinoilla, Business Finlandin Tokion toimistolla työskentelevä Senior Advisor Laura Kopilow rohkaisee.
Perinteet kiehtovat Japanissa
Parhaillaan Business Finland edistää suomalaisyritysten liiketoimintamahdollisuuksia Japanin markkinoilla, jossa kulttuuriperinteitä pidetään arvossaan ja uusia kylpylöitä, saunoja ja hotelleja rakennetaan tiuhaan tahtiin. Kaksivuotisen projektin aikana suomalaisia sauna- ja kylpemistuotteita valmistavia yrityksiä tehdään tutuksi muun muassa japanilaisille arkkitehdeille ja rakennuttajille. Ohjelmassa mukana olevat suomalaisyhtiöt Jokipiin Pellava ja Kirami näkevät Japanin markkinat houkuttelevina ja yhteistyön potentiaalin hedelmällisenä.
– Japanissa luotetaan asiantuntijuuteen, jota saunakulttuurin pitkät perinteet ovat suomalaiselle tekemiselle kartuttaneet. Maassa, jossa kulttuurielämykset kiehtovat ja laatu määrittää ostopäätöksiä, ollaan erityisen avoimia tutustumaan suomalaiseen osaamiseen. Japanissa osataan antaa arvoa sille, että jokaisella yksityiskohdalla on loppuun asti mietitty tarkoitus ja pieteetillä hiottu toteutus, saunatekstiilejä valmistavan Jokipiin Pellavan kehityspäällikkö Jussi Laurila kertoo.
Vuoden alussa alkanut ohjelma on jo poikinut suomalaisyrityksille uutta liiketoimintaa.
– Osaamistamme on tehty ja tehdään näkyväksi japanilaisyrityksille maiden välisten vierailujen ja webinaarien muodossa. Tietoisuus suomalaisesta saunarakentamisesta ja kylpemiskokemuksen elävöittämisestä on lisännyt kysyntää, Konsta Katajista kylpytynnyreistään ja ulkosaunoistaan tunnetulta Kiramilta kertoo.
Yhdessä olemme enemmän
Vientimarkkinoilla itsenäisesti jo vuosia toimineet suomalaisyhtiöt näkevät suomalaisen saunomisen mentaliteetille tilausta erityisesti hyvinvointimarkkinoilla.
– Suomalainen saunaperinne erottuu kilpailijoista rentoudellaan, vapaudellaan, monipuolisuudellaan ja mielenrauhaa lisäävillä ominaisuuksillaan. Emme suorita saunomista hampaita kiristellen ja aikaa kellottaen, vaan kukin kylpee tyylillään itseään kuunnellen. Laadukkaat tuotteet tekevät laadukkaat löylyt, ja kulttuuriperinne antaa vapauden omanlaiseen nautintoon. Tälle viestille on tilausta, ja yhteistyössä saamme sanomamme näyttävämmin ja kustannustehokkaammin perille, Katajisto kiteyttää.
– Yhden menestys ei ole toiselta pois, päinvastoin. Suomalaisyritysten menestys ja saunakulttuurin tunnettuus maailmalla avaavat uusia mahdollisuuksia meille jokaiselle. Alan toimijoiden yhteistyö luo vientimarkkinoilla arvokasta synergiaetua, Laurila päättää.
Alkuperäisen artikkelin löydät NEWSPOOL:in sivuilta ja koko lehden julkaisu on luettavissa Helsingin Sanomat 16.06.2023 - Mainosliite - Content House Oy:n sivulta.
Liite on Content Housen tuottama.