Näin suomalainen paljuttelee
30.6.2015, 17:30
Näin suomalainen paljuttelee – Taloustutkimus tutki ulkona kylpemisen kulttuuria
Suomalaiset arvostavat kiireetöntä kylpyhetkeä illan hämärässä yhdessä kumppanin tai ystävien kanssa. Kylpytynnyrissä nähdään mahdollisuus tuoda suomalainen omakoti-idylli vesielementteineen myös omalle kuivan maan tontille. Tyypillinen kylpytynnyrissä viihtyvä paljuttelija on 35–49-vuotias perheellinen, johtavassa asemassa tai yrittäjänä toimiva omakotiasuja Länsi-Suomesta. Ylivoimaisesti tunnetuin kylpytynnyribrändi on suomalainen Kirami.
Taloustutkimuksen tutkimuksen mukaan kylpytynnyrit hankitaan Suomessa rautakaupasta, yksityiseltä jälleenmyyjältä tai kotimaisesta nettikaupasta. Tärkeimmät valintakriteerit ovat laatu ja hinta, sekä kolmantena paljun ulkonäkö. Lisäksi vastaajat arvostavat kylpytynnyrin asennuksen helppoutta ja kotimaisuutta. Paljun hankinta nähdään pitkäaikaisena investointina, joka tekee oman kodin ja mökin pihapiiristä nauttimisen mahdolliseksi vuoden ympäri.
”Kyllä kylpytynnyrin tulee olla suomalainen – ainakin puun ja valmistuksen osalta. Tuntuisi törkeältä hankkia jotain puolalaisia tai kiinalaisia tynnyreitä taloustilanteessa, jossa suomalaiset pienyritykset tekevät tuotekehitystä pienillä budjeteilla. Tässä tapauksessa siis luotan suomalaiseen!”, kommentoi tutkimukseen osallistunut Sami.
Tutkimus vahvistaa luontokokemuksen tärkeää roolia osana mielen ja kehon rentoutumista.
”Ajatus rentoutumisesta paljussa on hyvin samanlainen kuin suomalaisille niin tuttu ajatus saunassa rentoutumisesta. Niin sauna kuin palju voidaan lämmittää illalla, kun kaikki työt esimerkiksi mökin pihassa on tehty, ja lihakset kaipaavat hoitavaa lämpöä. Lisäksi perheelliset toteavat kylpytynnyrin olevan rantaa turvallisempi paikka”, Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kati Myrén kiteyttää suomalaisten kylpykokemukset.
Kirami Oy:n tilaama tutkimus oli kaksiosainen. Kvantitatiiviseen tutkimukseen vastasi kaikkiaan 2079 iältään 20-68-vuotiasta omakotitalossa, rivitalossa tai paritalossa asuvaa suomalaista. Tutkimuksessa selvitettiin eri tuotemerkkien tunnettuutta, hankintapaikkoja ja tiedonhankintalähteitä. Kvantitatiivisen tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista, 57 %, on käyttänyt kylpytynnyriä, kuullut tai lukenut niistä.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin keskustelevaan ryhmään perustuvalla On-line community -metodilla. Keskusteluryhmässä vaihtoi ajatuksiaan 25 iältään 30–50-vuotiasta miestä ja naista ympäri Suomen. Kymmenellä osallistujalla oli kylpytynnyri ennestään ja loput vastaajista harkitsivat paljun hankkimista lähiaikoina. Metodin avulla saatiin tietoa kylpytynnyreihin liittyvistä tunteista ja toiveista sekä hankintaan liittyvistä päätöksistä. Lisäksi osallistujat kommentoivat kylpytynnyrien markkinointikuvia.
”Vietimme naisten kesken alkusyksystä perhevapaata mökillämme ja palju oli koko viikonlopun kovassa käytössä. Siinä syötiin, juotiin, naurettiin, itkettiin, tunnustettiin. Kyllä palju oli viikonlopun kohokohta ja siitä puhutaan vieläkin”, muistelee tutkimukseen osallistunut Jenni.
”Saimme arvokasta palautetta suoraan tuotteidemme käyttäjiltä ja uusilta asiakkailta. Olemme Euroopassa markkinajohtaja ja laatu on meille kunnia-asia. Olemme tehneet asioita oikein. Tulemme käyttämään tutkimustuloksia hyödyksi esimerkiksi kertomalla lisää kylpytynnyrien hoidon helppoudesta”, Kirami Oy:n toimitusjohtaja Mika Rantanen kertoo.
Lisätietoa: Toimitusjohtaja Mika Rantanen, mika.rantanen@kirami.fi, 045 676 9954.