Paljukuljetuksissa apuna myös nosturi ja helikopteri
Kylpytynnyreitä myydään ympäri Eurooppaa monenlaisiin ympäristöihin. Paljujen lopulliset sijoituskohteet eivät aina ole kuljetuksen kannalta ajateltuna helpoimmasta päästä. Haasteita voivat aiheuttaa luonto tai ahtaat kadut ja pihat. Silti palju saadaan aina ehjänä perille.
Kylpytynnyrien kuljetuksen asiakkaalle hoitaa kuljetusliike paikallisten kumppaniensa kanssa. Toimitamme kuljetusliikkeille etukäteen tiedot paljun mitoista ja painosta.
Jakeluauto vie mahdollisimman lähelle
Myydessämme kylpytynnyrin lupaamme asiakkaalle kuljettaa paljun perille niin pitkälle kuin kuorma-autolla pääsee. Siitä eteenpäin asiakas huolehtii paljun siirrosta lopulliseen paikkaansa. Suosittelemme, että hän värvää paikalle 3–4 henkilöä auttamaan paljun kantamisessa. Enempää ei tarvita, sillä kaikki kylpytynnyrimme painavat reilusti alle 300 kiloa.
Palju toimitetaan yleensä jakeluautolla, jossa on perälautanostin. Joskus asiakkaan piha on kuitenkin todella pieni tai sinne johtavat kadut niin kapeita, että kuljetukseen ei voi käyttää isoa traileria. Iso-Britanniassa olemme usein törmänneet siihen, että sopivaa jakeluautoa voi olla vaikea löytää.
Joskus apuun tulee nosturi, helikopteri tai moottorivene
Moni haluaa paljunsa kattoterassille ja silloin asiakas hankkii paikalle nosturin. Nosturia tarvitaan hyvin usein myös Hollannissa, jossa
kapeat pihat ja pienet sisääntuloportit aiheuttavat sen, että kylpytynnyriä on mahdoton muuten saada perille. Me luotamme yhteistyökumppaneihimme eli kuljetusliikkeisiin siinä, että palju on aikataulun mukaan paikalla, jotta nosturin kaltaiset erikoisjärjestelyt eivät mene asiakkaalla hukkaan.
Haastavimpia paikkoja kylpytynnyreiden toimittamiseen ovat Sveitsin ja Ranskan vuoristoiset Alpit, jossa tiet ovat kapeita tai niitä ei ole lainkaan. Tällaisissa tilanteissa on apuun tullut joskus jopa helikopteri.
Suomessakaan, tuhansien järvien maassa, ei kaikkiin kohteisiin pääse maitse. Niinpä paljuja on kuljetettu lopullisille omistajilleen esimerkiksi moottoriveneillä.
Lisää kuvamateriaalia vaikeista kuljetuksista
Terveisin
Arja Saarikoski ja Miro Männistö
Kirami Oy:n vientiosastolta